MEP i Helsingfors 2015 – GGs medarrangör

Skriven den 03 Maj 2015.

Model European Baltic Sea Region ordnas två gånger per år i något Östersjöland. Våren 2015 stod Gymnasiet Grankulla samskola tillsammans med Kauniaisten Lukio och Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu värd för konferensen. Planeringen inleddes redan våren 2014 och en grupp med representanter från dessa skolor träffades ca en gång i månaden för att planera konferensen. Alla utrymmen reserverades och talare för öppnings- och avslutningstillfället bokades i god tid. Vi är väldigt glada för att så många familjer ville ställa upp som värdfamiljer. Utan dem skulle det inte vara möjligt att ordna en sådan här träff. Ett stort tack till alla värdfamiljer!

Med facit på hand kan vi konstatera att allting fungerade bra och konferensen var lyckad. Deltagande länder var Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Polen, Lettland och Estland. Gästnationer var Belgien, Ryssland och Österrike. Våra egna studerande fungerade som delegater (Johannes Nummikoski, Oscar Grönlund, Max Willamo), kommittépresident (Nadine Kranck), assistenter (Heidi Kråkström, Jessica Ollus) och t.o.m. som president för hela konferensen (Harald Holmström). Tack för att ni gjorde ett gott arbete!

Mer information om MEP finns på MEPBSR:s webbsida.

Text: Sarah Mattila

Vår vecka som delegater i MEP inleddes med ett teambuilding program i Solvalla på måndag. Idén var att bekanta sig med delegaterna från olika länder. På tisdag inleddes dagen med en öppningsceremoni där bl.a. utrikesminister Erkki Tuomioja höll ett tal (för att inte glömma vår rektor Niklas Wahlström). Sedan gick resten av dagen ut på att arbeta i kommittéerna för att skapa resolutioner om respektive ämne. Arbetena med resolutionerna fortsatte på onsdagen.

Torsdagen var en rolig dag. Först hade vi nationella delegationsmöten på Europaskolan på Boulevarden i Helsingfors. Det roligast var dock det som hände efteråt, dvs. ” lobbandet”, som gick ut på att samla så många delegaters underskrifter som möjligt för ens förslag om ändringar i lagstiftning. Dessutom ingick en utflykt i Helsingfors i schemat, då delegaterna från olika länder fick bekanta sig med huvudstaden.

Fredagen var kanske den viktigaste dagen. Det var då vi presenterade, debatterade och röstade om förslagen kommittéerna hade åstadkommit, dvs. resolutionerna. Denna gång samlades vi i Esbo fullmäktigesal som lämpade sig alldeles utmärkt för tillfället då t.ex. alla hade mikrofoner vid sitt eget bord. Det var en intensiv och intressant dag full av debatter och tal och då alla resolutioner behandlats hade vi ännu efteråt en ”farvälsfest” i Nya Paviljongen.

Det roliga med MEP var att bekanta sig med alla de människor som deltog, men för de flesta så såg det nog ut som att det att hålla tal var trots allt det roligaste (i varje fall om man höll ett bra tal). Visserligen fanns det många formaliteter att komma ihåg, som att tilltala presidenten av konferensen officiellt och alltid tacka då man fått taltur och veckan krävde nog en hel del arbete då man måste läsa in sig på sin kommittés ämne för att kunna ge en vettig åsikt om sakerna som behandlades, men det var absolut värt det.

Text: Johannes Nummikoski
Foto: Niklas Wahlström och Micky Wang

Mer bilder i skolans bildarkiv och på MEPBSR:s webbsida

Våra första årets studerande åker på lägerskola tillsammans med sina mentorer, tutorer, studiehandledare, speciallärare och studerandevårdspersonalen. Övriga studieresor görs bland annat Lappland och Cern i Schweiz.

Skolan grundades år 1907 och fungerar ny som Grankullas kommunala gymnasium.