Språkresa till Paris - Oui merci!

Läsårets andra språkresa gick till Frankrike. Deltagarnas förmåga att både förstå och tala franska blev mycket bättre under veckan i Paris. Läs mer i Lauras text om studieresan.

Gruppfoto            Place des vosges 1

Resan till Paris inleddes med träff på flygfältet halv åtta söndagen den tredje november. Trots trötta miner var vi alla nervösa och nyfikna inför det som väntade oss i Paris. För en del av eleverna innebar resan det första besöket i den kända metropolstaden, vilket gjorde stämningen om möjligt mer förväntansfull.

På förmiddagen landade vi efter en behaglig flygning i Frankrike. Vi tog oss inåt mot staden med buss varefter det var dags för det efterlängtade mötet med våra värdfamiljer. Fransklärare Kristina hade bestämt träff med familjerna utanför ett café vid Place de la Nation dit vi tog oss med metro. Träffen gick smidigt och allas familjer visade sig vara ytterst trevliga och sympatiska. Själv bodde jag med Fanny och Carolina i 20:onde arrondissementet hos en mamma med två döttrar och en liten katt vid namnet Nounou. Sonia, vår värdmamma, jämförde Nounou med Wonder Woman, eftersom denne en gång hoppat ner från femte våningen i huset och klarat sig vid liv. Stämningen i lägenheten var hemtrevlig och Sonia tog väl hand om oss. Vi kände oss dessutom som äkta parisare i den charmiga lägenheten med fransk balkong och knarrande golv. Läget var också optimalt: vårt boende var beläget precis intill metron som snabbt tog oss till språkskolan där vi skulle spendera förmiddagarna.

Språkkursen som vi gick ordnades på en skola vid namnet Pierre Overall och har även tidigare år utförts av elever från GGs. Lektionerna började varje dag klockan nio och pågick till halv ett. Halvvägs hade vi en kort paus då vi passade på att hämta croissanter och pain au chocolats, chokladcroissanter, från ett närbeläget boulangerie. Vi var indelade i två grupper: de som spenderat en längre tid i ett franskspråkigt land respektive de som endast studerat språket i skolan. Lektionerna bestod främst av muntliga övningar som lekar, spel samt små föredrag men också av teoretisk undervisning om grammatik och användbara uttryck. Kursen var verkligen givande i och med att den främjade våra muntliga färdigheter och gav oss nya insikter i det franska språket.

På eftermiddagarna hann vi besöka ett flertal sevärdheter och museer. På ankomstdagen träffade vi konsthistorikern Jane MacAvock, en bekant till en av eleverna. Vi strosade runt i det vackra Marais-kvarteret samtidigt som Jane berättade fascinerande fakta om diverse byggnader och platser på området. Den första kvällen avslutades tillsammans med hela gruppen i form av middag på den traditionella restaurangen Bistrot du Peintre varefter det bar av hemåt mot värdfamiljerna. Dagen efter gjorde vi ett guidat besök på Centre Pompidou, ett museum som inhyser modern konst gjord av artister som Picasso och Matisse. På tisdagen promenerade över till Île de la Cité varefter vi besökte det gotiska kapellet Sainte-Chapelle. Kapellet är byggt på 1200-talet och är, precis som Kristina beskrivit det i förhand, ett av de vackraste ställen jag någonsin sett. Enorma fönster i regnbågens alla färger tornar upp mot det tjugo meter höga taket i kapellets övervåning, där Jesu reliker lär ska ha bevarats under Ludvig IX tid. Efteråt besökte vi la Conciergerie, ett före detta kungligt palats där bland annat Marie Antoinette suttit fängslad under Franska revolutionen. Fascinerade iakttog vi noggrant Marie Antoinettes kläder, porträtt och själva palatset - en upplevelse som fick Revolutionen att verka mycket mer verklig och konkret.

Under kvällarna slog vi oss ofta ner tillsammans på uteserveringar och åt franska specialiteter som ostron, crêpes och pain perdu i värmen av terassvärmare. Vi promenerade även längs shoppinggator som Champs-Elysées och Rue de Rivoli och besökte vackra platser i staden innan det var dags för middag hos värdfamiljen.

De två sista dagarna spenderades med aktiviteter: vi gick till Musée des Arts et Métiers, ett teknik- och vetenskapmuseum där vi såg världens första bilar, flygplan och den berömda Focaultpendeln. Vi besökte även Montmartre och Sacré-Cœur där vi beundrade den idylliska utsikten över Paris trots ruskigt väder. Gravgården Père Lachaise var också en upplevelse: vi såg flera kända personers gravar, bland annat Jim Morrisons och Edith Piafs, i höstsolens stämningsfulla sken. Efter lite shopping åt vi middag på restaurang sista kvällen till ära. På fredagen hann vi med en kort skoldag innan vi tog tåget till Charles de Gaulle - nöjda men en aning nedstämda inför avskedet av Paris.

Från Paris fick vi med oss förutom muntliga färdigheter, inspiration och motivation inför fortsatta studier i franska alternativt en framtid i Frankrike. Det märktes tydligt hur förmågan att tala, skriva och förstå språket utvecklades effektivt i en autentisk miljö i och med att man ständigt var omringad av det franska språket. Alla elever verkade väldigt nöjda med resan och jag vill påstå att utfärden uppfyllde målet att sporra intresse för språk och kultur, eftersom jag redan bokat biljetter inför en ny resa till Paris.