Fina upplevelser i Lappland

Lapplandskursen är en av våra årligen återkommande traditioner. I år reste ett gäng på över 50 studerande iväg för att vandra i fjällen och beundra naturen i Äkäslompolo. Kolla på bilder från Lappland och läs mer i Linn och Emilias text.

Lappland 2               Lappland natt

Måndagen den 2.9 begav sig 57 stycken andra klassister, 4 lärare och sist men inte minst lägrets solstråle; skolhunden Nova, iväg på exkursion till Lappland. Resan tog cirka 15 timmar men tiden rusade iväg då vi underhöll oss med musik, kortspel och gott sällskap.

Väl framme i Äkäslompolo packade vi upp och redan tidigt nästa morgon begav vi oss av till Jounin Kauppa, därifrån gav vi oss iväg, vi fick alla paddla, vandra och cykla med mountainbikes. Efter en lång dag av intensiv motion kom vi tillbaka till stugorna och fick vila ut oss, men de varade inte länge då vi redan på eftermiddagen skulle ge oss av på vår två-nätters tältning och vandring i det fantastiska Lappland.

När vi vandrade till vårt första övernattningsställe fick vi se en av de vackraste solnedgångarna vi någonsin hade skådat. Vandringen ute i det fria gav oss en stunds lugn innan vi skulle slå upp tälten i den idylliska vildmarken. Vi tillredde kvällens middag på våra trangior och så småningom kröp natten långsamt fram och med den; kylan. Vi kröp till kojs, tätt intill varandra för att överleva natten. Morgonen därpå förberedde vi vår inköpta påsgröt på trangiorna och efter en varm och mättande måltid gav vi oss iväg på nya äventyr.

Den nya dagens program skulle innebära en lång och utmattande men samtidigt givande vandring till nästa övernattningsställe. Vi gick i vad som kändes som evigheter och kom fram till det andra och sista sovstället ute i det fria. Som självförklarade experter satte vi upp tälten och kröp återigen till kojs, natten skulle innebära extrem kyla men även starkare sammanhållning.

Nästa morgon var de dags att vandra tillbaka till stugan. Känslorna var blandade, det var delvis skönt att få kunna fräscha upp sig igen men vi insåg också att resan började gå mot sitt slut, bokstavligen. Sista kvällen stannade vi uppe nästan hela natten för att njuta av den sista tiden vi hade kvar tillsammans och på fredagen tidigt på morgonen bar det iväg hemåt.

Resan var överlag extraordinärt lyckad och vi hade riktigt tur med vädret. Vi vill ännu passa på att tacka alla lärarna som var med och gjorde resan möjlig, Pia, Kenneth, Lili och Memo.  Sist men inte minst vill vi tacka vår talangfulla busschaufför Mikael som såg till att inga renar skadades och också vår fina grupp som gjorde resan helt oförglömlig.