En vecka i Spanien

Språkstudier varvat med bl.a. Alcázar, Plazade España och lite flamenco stod på programmet när en grupp studerande besökte Sevilla. Läs mer i Annas text och kolla på foton i vårt bildarkiv.

Klockan 4:30 söndagen 13.10 träffades en mycket trött grupp elever på Helsingfors-flygfält redo att bege sig mot Spanien. Två flygresor senare var vi framme i Sevillas varma klimat. Vi träffade våra familjer utanför språkskolan Giralda Center vi gick i under vår tid i Spanien och spenderade resten av eftermiddagen hos dem. Vi fick smaka på klassiska spanska rätter och använda våra spanska kunskaper då vi kommunicerade med familjemedlemmarna.

På måndagen började sedan lektionerna med vår trevliga lärare Pablo. Vi lärde oss om spanska traditioner och viktiga uttryck för att kunna kommunicera under resan. På eftermiddagen gick vi på en promenad i det vackra Santa Cruz området. Vi hade även en Gymkhana Flamenca, vilket innebar att vi talade med spanska invånare om flamenco och gruppen med flest korrekta svar vann den lilla tävlingen. På kvällarna åt vi middag hos vår värdfamilj.

På tisdagen gick vi efter morgonens spanskalektioner till La Giralda och La Catedral de Sevilla: två av Sevillas mest kända monument. Efter att ha beundrat staden från 100 meters höjd i Giralda och gått runt i kyrkan, fortsatte vi med en promenad till Triana. Triana, på andra sidan floden Guadalquivir varierade med sina färggranna hus från området kring språkskolan. Vi fick höra om Trianas historia av vår lärare Yolanda.

Under onsdagen hade vi vår sista lektion med Pablo och gick därefter till Alcázar och Plazade España. Med Pablo som guide lärde vi oss mycket om sevärdheterna, fastän ibland hans berättelser var svåra att uppfatta då de såklart var på spanska. På kvällen åt vi hela gruppen tillsammans på en restaurang och smakade på flera mycket goda tapas och andra spanska rätter. Resan i sin helhet var fylld av skratt, fina upplevelser och såklart nya ord på spanska som vi bär med oss vidare i livet.

Text: Anna Österberg

I bildarkivet finns många foton från studieresan.